Rokowanie w rakach dwunastnicy jest niepomyslne

W jednym klinicznie spostrzeganym przypadku raka zagięcia dwunastniczo-czczego (carcinoma praejejunale) stwierdzałem dotychczas nie opisany objaw, mianowicie liczne czworniaki w zielonych wymiocinach po próbnej wieczerzy oraz w zawartości znacznie rozszerzonej dwunastnicy. Czworniaki rozwijały się prawdopodobnie w żołądku wskutek zalegania w nim pokarmów i stąd dostawały się do dwunastnicy. Rokowanie w rakach dwunastnicy jest niepomyślne. Leczenie w raku dwunastnicy jest. chirurgiczne. Często jest ono tylko paliatywem polegającym na odprowadzeniu żółci z dwunastnicy da jelita czczego (duodenojejunostomia). Z innych nowotworów złośliwych spotykano w dwunastnicy wyjątkowo mięsaki (sarcoma) i czerniaki(melanoma) jako nowotwory, przeważnie przerzutowe. 2. Nowotwory dwunastnicze łagodne (Neoplasmata duodeni benigna) Z nowotworów łagodnych spotyka się w dwunastnicy brodawczaka (papilloma), gruczolaka (adenoma), polipa (polypus), tłuszczaka (lipoma), mięśniaka (my oma), włókniaka (fibroma), naczyniaka (angioma), torbiele wrodzone (cystis). Guzy łagodne nie wywołują żadnych objawów nieraz całymi latami. W innych przypadkach bywają one przyczyną częstych krwotoków wskutek rozpadu guza i wytwarzania się owrzodzeń albo przebiegają wśród objawów niedrożności, najczęściej nadbrodawkowej. Nowotwory łagodne wykrywa się badaniem radiologicznym w postaci ubytku cieniowego o gładkich zarysach, usadowionego w opuszce lub w części zstępującej dwunastnicy. VI. [hasła pokrewne: chrzęstniak śródkostny, torbiele tarlova, curate lubartów ]