Prócz póznych bólów chorzy uskarzaja sie na bóle glodowe

Prócz późnych bólów chorzy uskarżają się na bóle głodowe. Są to bóle pojawiające się w 6 godzin i później po spożyciu pokarmu, najczęściej nocą, nad ranem. Charakter tych bólów jest taki sam jak bólów późnych, przeważnie są one jednak znacznie silniejsze, są połączone z uczuciem głodu i wybitnie łagodnieją lub nawet znikają po spożyciu pokarmu, natomiast nowy pokarm nieraz wywołuje bóle późne. Zdarzają się takie przypadki, w których choroba objawia się okresowymi napadami gwałtownych bólów, które zmuszają chorego do niezwykłego położenia, np. na czworakach. Siłą przypominają one napady wiądowe lub kolkę wątrobną. Nadano im miano crises ulcero-soduodenales . Prócz bólów chorzy często uskarżają się na kwaśne odbijanie się, zgagę, gniecenie w dołku sercowym po spożyciu pokarmu i to nie tylko wtedy, gdy wrzód przebiega z nadkwaśnością soku żołądkowego, ale i wtedy, gdy sok żołądkowy jest prawidłowo kwaśny lub niedokwaśny, a nawet gdy nie zawiera wcale wolnego kwasu solnego. Dość częste bywają także wymioty, po których dolegliwości zwykle łagodnieją, oraz zaparcie stolca cechujące się tym, że przeważnie ustępuje samorzutnie z przejściem wrzodu w okres utajenia i pojawia się ponownie w okresie zaostrzenia. Wymioty bywają czasami krwawe, zazwyczaj zaś są bardzo kwaśne. W materiale Kliniki lwowskiej nawroty choroby spostrzegano prawie u chorych (w 79,64%), stałe dolegliwości o zmiennym nasileniu. w 19,29%, ostre wrzody tylko w 1,07%. Bóle pojawiały się w 2-4 godziny po jedzeniu w 7,86%, w 5-6 godz. w 4,64%, w >0-:-1 godz. w 11,78%, bezpośrednio lub w kilka minut po spożyciu pokarmu w 5%. [podobne: curate lubartów, dolmed rejestracja, jakub bednaruk twitter ]