Postac pierwotna zwiotczenia dwunastnicy objawia sie podmiotowo uczuciem gniecenia

Niektórzy utrzymują, że zwiotczenie dwunastnicy powstaje wskutek toksycznego porażenia błony mięsnej dwunastnicy przez jady bakteryjne, które dostają się do niej z chorych narządów przez naczynia chłonne. Zwiotczenie dwunastnicy może być także następstwem uszkodzenia splotów nerwowych przez wrzód lub zrosty okołodwunastnicze. Objawy. Postać pierwotna zwiotczenia dwunastnicy objawia się podmiotowo uczuciem gniecenia, nawet bólów w nadbrzuszu, rozpierania, nieraz wymiotami i innymi dolegliwościami trawiennymi, natomiast w postaci wtórnej górują objawy choroby podstawowej. Rozpoznanie. Zwiotczenie dwunastnicy rozpoznaje się za pomocą badania radiologicznego, które stwierdza rozszerzenie dwunastnicy, zwykle bez rozszerzenia żołądka, zahamowanie ruchów robaczkowych dwunastnicy i zaleganie w niej papki kontrastowej. W różnicowaniu trzeba brać w rachubę w rodzoną olbrzymią dwunastnicę (megaduodenum). Za tym zboczeniem rozwojowym przemawia obecność innych zboczeń w przewodzie pokarmowym (megacolon, megasigmoideum, diverticulosis i in. ). Jeżeli duża dwunastnica jest zboczeniem odosobnionym, odróżnić od niej zwiotczenia dwunastnicy nie podobna. Rokowanie w zwiotczeniu dwunastnicy zależy od przyczyny choroby, w postaci zaś pierwotnej od stopnia zwiotczenia. Leczenie w zwiotczeniu dwunastnicy zasadniczo jest takie samo jak w przewlekłej niedrożności dwunastnicy. V. [przypisy: medfemina wrocław, torbiele tarlova, wydzielina z pępka ]