Ostatecznie o slusznosci rozpoznania upewnia stwierdzenie bezposrednich oznak radiologicznych wrzodu dwunastnicy.

Ostatecznie o słuszności rozpoznania upewnia stwierdzenie bezpośrednich oznak radiologicznych wrzodu dwunastnicy. Prócz stwierdzenia wrzodu w rozpoznaniu należy uwzględnić także ogólny stan chorego, jego konstytucję i wpływy zewnętrzne, by wyjaśnić podstawę, na której rozwinęła się choroba. Rozpoznanie różnicowe. Choroba wrzodowa dwunastnicy ma z chorobą wrzodową żołądka ze stanowiska obrazu klinicznego jako cechy wspólne: bóle w dołku sercowym, wymioty, stolce smołowate, krwawienia- utajone, nadkwaśność soku żołądkowego, kurcze odźwiernika, skłonność do zaparcia i okresowość przebiegu. W różnicowaniu za chorobą wrzodową dwunastnicy przemawia następujący zespół: l) wyraźniejsza okresowość w przebiegu choroby; 2) bóle późniejsze, mianowicie w 2-4 godziny po jedzeniu; 3) bóle głodowe, pojawiające się nocą lub rano na czczo, łagodniejące po spożyciu pokarmu stałego lub płynnego; 4) trwanie bólów nieraz od jednego posiłku do następnego z osłabieniem ich siły lub chwilowym znikaniem wkrótce po spożyciu nowego pokarmu; w przeciwieństwie do tego we wrzodzie żołądka bóle trwają mniej więcej godzinę i znikają zwykle zupełnie, pojawiając się ponownie w %-1 godzinę po pobraniu pokarmu; 5) mniejsza zależność bólów od jakości pokarmów; 6) bolesność uciskowa dwa palce powyżej poprzecznej linii pępkowej między prawą linią mostkową a przymostkową w przeciwieństwie do wrzodu żołądka, w którym punkt bolesny znajduje się w nadbrzuszu w linii pośrodkowej ciała lub częściej na lewo od niej; 7) krew utajona w kale-przy braku jej w zawartości żołądkowej; 8) obfitsze krwotoki wskutek nadżarcia większych naczyń krwionośnych; 9) częściej stolce smołowate niż krwawe wymioty; 10) wymioty bywają rzadziej; 11) nadmierne wydzielanie soku żołądkowego o torze wspinającym ogólnej kwaśności i wolnego kwasu solnego bywa znacznie częstsze w chorobie wrzodowej dwunastnicy; 12) w początkowym okresie wydzielania soku żołądkowego w obrazie radiologicznym wzmożone ruchy robaczkowe żołądka i przelotne wypełnianie się opuszki dwunastnicy; 13) inne objawy radiologiczne wrzodu dwunastnicy. [przypisy: tetniak objawy, diagter swarzędz, jakub bednaruk twitter ]