Najdonioslejszym objawem wrzodu dwunastnicy w okresie zaostrzenia sa pózne bóle

Najdonioślejszym objawem wrzodu dwunastnicy w okresie zaostrzenia są późne bóle. Prócz okresowości znamiennymi ich cechami są: 1) siedziba: chorzy odczuwają bóle przeważnie w dołku sercowym na prawo od linii pośrodkowej ciała; wyjątek stanowią przypadki atypowe, w których bóle usadawiają się w innych miejscach, mianowicie w nadbrzuszu na lewo od . linii pośrodkowej ciała, od tyłu w okolicy dolnych kręgów piersiowych, w okolicy lędźwiowej itd. ; 2) rozpromienianie się bólu : ból rozchodzi się przeważnie do okolicy krzyżowej lub ku kręgosłupowi, ku prawemu podżebrzu, prawej łopatce, rzadziej ku obu podżebrzom, okolicy pępkowej, dolnej części brzucha lub na cały brzuch niekiedy wzdłuż nerwu łonowo-udowego (n. genitocruralis) aż do prawego uda, czasami tylko do lewej połowy brzucha; 3) czas pojawiania się: w przypadkach typowych bóle pojawiają się w 2-4 godziny po spożyciu pokarmu w okresie najwyższej kwaśności miazgi pokarmowej, gdy zawartość żołądkowa przechodząc do dwunastnicy wywołuje odruchowy kurcz odźwiernika (pylono spasmus tardus) wskutek mechanicznego i chemicznego podrażnienia wrzodu} czynnikiem sprzyjającym jest to, że zawartość dwunastnicza przebywa dłużej w górnej części dwunastnicy, poniżej bowiem ujścia wspólnego przewodu żółciowego znajduje się znaczne zgrubienie mięśni okrężnych, tworzących czasami istotny zwieracz; bóle w okresie wcześniejszym, mniej więcej w godzinę po posiłku, spotyka się wtedy, jeżeli chory odżywia się pokarmami płynnymi, a także w przypadkach zrostów dwunastnicy z przednią ścianą brzucha, z wątrobą itd. ; 4) charakter bólu: bóle są zazwyczaj tępe, gniotące, czasami świdrujące, niekiedy bardzo silne, przypominające kolkę wątrobną; szczególnie silne są bóle, gdy wrzód znajduje się na tylnej. ścianie dwunastnicy; 5) stosunek do rodzaju pokarmu: nie ma wyraźnej zależności od rodzaju pokarmu, w przeciwieństwie do bólu we wrzodzie. żołądka; 6) stosunek do położenia ciała: bóle łagodnieją najczęściej, gdy chory położy się na lewy bok; 7) długość trwania bólu: bóle trwają od pół godziny do kilku, a nawet kilkunastu godzin. [więcej w: vident bydgoszcz, dretwienie prawej reki, wydzielina z pępka ]