METODA LECZENIA PRZECIWPASOZYTNA

METODA LECZENIA PRZECIWPASOŻYTNA Metodę przeciwpasożytną stosuje się przeciwko gnieżdżącym się w jelitach czerwiom (tzw. metoda czerwiogubna, methodus medendi vermifugus s. helminthagogus) oraz pierwotniakom. Zależnie od rodzaju pasożyta stosuje się różne leki. I tak tasiemce spędza się za pomocą wyciągu eterowego paprotki samczej (extr. Filicis maris aethereum) lup ciernistej (extr. Aspidii spinulosi deth. ), glistę ludzką za pomocą heksylo-rezorcynolu (hexylresorcinol), santoniny (santoninum) lub oleju komosy przeciwczerwiowej (oleum Chenopodii anthelmintici). Przeciwko pełzakom poleca się korzeń wymiotnicy (radix lpecacuanhae), yatren, akrynol (acrinol, rivanol), neoarsefenamin (neoarsephenaminum, novarsolen, novarsenol) i acetarsol, przeciwko wielkouśćcom jelitowym – neoarsefenamin ,acetarsoloraz przetwory akrydynowe (mepacrin), przeciwko sparkoszom – acetarsol, yatren, akrynol (acrinol, rivanol),chlorek emetyny, błękit metylenowy, chininę itd. XI. LECZENIE CHIRURGICZNE Prócz leczenia zachowawczego stosuje się w lecznictwie chorób jelit także leczenie chirurgiczne. W niektórych chorobach jest ono naczelną i jedynie właściwą metodą leczniczą, która będąc zastosowana we właściwym czasie może uratować życie chorego. Dotyczy to przede wszystkim ostrego zapalenia wyrostka robaczkowego, ostrej niedrożności jelit, skrętu oraz wgłobienia jelit i przedziurawienia jelit z następowym ostrym zapaleniem otrzewnej. Chirurgicznego leczenia wymagają także nowotwory jelit, gruźlica krętniczo-kątnicza, gruźlica wyrostka robaczkowego, zwężenia jelit bliznowate i inne rzadsze choroby. Wskazania do leczenia chirurgicznego w poszczególnych chorobach jelit oraz stosowane metody chirurgiczne omówię w odpowiednich rozdziałach części szczegółowej. [podobne: rzekomobłoniaste zapalenie jelita grubego, medfemina wrocław, patrycja fiegler rudol ]