Leczenie choroby Parkinsona

W swoim przeglądzie, Calne (wydanie 30 września) wspomniał o stosowaniu terapii elektrowstrząsowej w leczeniu psychozy wywołanej lekami u pacjentów z chorobą Parkinsona, ale nie omawiał jej stosowania w leczeniu objawów samej choroby.
Depresja często wiąże się z chorobą Parkinsona. U niektórych pacjentów nasilenie depresji, niewydolność leków przeciwdepresyjnych lub złożona farmakoterapia choroby Parkinsona powodują, że terapia elektrowstrząsami jest najbardziej odpowiednią metodą leczenia. Oprócz łagodzenia objawów depresji może on złagodzić objawy parkinsonizmu związane z bradykinezją, drżeniem, sztywnością, zaburzeniami chodu i niestabilnością postawy, 2,3 często z mniejszą liczbą terapii niż są wymagane w celu złagodzenia objawów depresji. Terapia elektrowstrząsami jest zatem skutecznym leczeniem choroby Parkinsona, nawet w przypadku braku depresji4,5. Poprawa może być dramatyczna, ale może być krótkotrwała. U pacjentów, którzy nie reagują już tylko na terapię lekową, należy rozważyć badanie elektrowstrząsowe.
Thomas A. Grieger, MD
Uniformed Services University of the Health Sciences, Bethesda, MD 20814-4799
Dr Kelly Cozza
Scott Armstrong, MD
Walter Reed Army Medical Center, Washington, DC 20307-5001
5 Referencje1. Calne DB. Leczenie choroby Parkinsona. N Engl J Med 1993; 329: 1021-1027
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Douyon R, Serby M, Klutchko B, Rotrosen J. ECT i choroba Parkinsona ponownie: badanie naturalistyczne . Am J Psychiatry 1989; 146: 1451-1455
Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Burke WJ, Peterson J, Rubin EH. Terapia elektrowstrząsami w leczeniu depresji skojarzonej i choroby Parkinsona. Psychosomatics 1988; 29: 341-346
Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Andersen K, Balldin J, Gottfries CG i in. Podwójnie ślepa ocena terapii elektrowstrząsami w chorobie Parkinsona z objawami on-off . Acta Neurol Scand 1987; 76: 191-199
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Rasmussen K, Abrams R. Leczenie choroby Parkinsona za pomocą terapii elektrowstrząsowej. Psychiatr Clin North Am 1991; 14: 925-933
Odpowiedź
Dr Calne odpowiada:
Do redakcji: zgadzam się, że terapia elektrowstrząsami może czasami być pomocna w leczeniu choroby Parkinsona; jednak zarówno skuteczność, jak i niepożądane działania terapii elektrowstrząsami są trudne do oceny ze względu na ograniczenia związane z prowadzeniem kontrolowanego badania tej formy terapii. Niemniej jednak, kumulacja doświadczeń klinicznych sugeruje, że u odpowiednich pacjentów terapia elektrowstrząsami może złagodzić depresję, która jest często związana z chorobą Parkinsona, zmniejszyć halucynacje i złudzenia, które czasami komplikują leczenie środkami dopaminomimetycznymi i poprawiają deficyty motoryczne choroby Parkinsona. Wraz z kolegami, którzy mają wspólne zainteresowanie tymi problemami, zwróciłem uwagę na potencjalną wartość terapii elektrowstrząsami 1, ale zwróciłem również uwagę, że mogą wystąpić negatywne konsekwencje, które przeważają nad korzyściami, szczególnie u pacjentów, którzy mają splątanie lub demencję. z chorobą Parkinsona.
Mój artykuł został napisany w serii Drug Therapy Journal, więc skupiłem się na używaniu leków Nie była możliwa kompleksowa dyskusja obejmująca wszystkie formy zarządzania, takie jak terapia elektrowstrząsami, fizykoterapia, terapia logopedyczna i terapia zajęciowa. Wszystkie te terapie mogą być korzystne u pacjentów z chorobą Parkinsona i należy je rozważyć.
DB Calne, DM
University of British Columbia, Vancouver, BC V6T 2B5, Kanada
Odniesienie1. Hurwitz TA, Calne DB, Waterman K. Leczenie psychozy dopaminomimetycznej w chorobie Parkinsona z zastosowaniem terapii elektrowstrząsowej. Can J Neurol Sci 1988; 15: 32-34
(2)