CHOROBY JELIT

CHOROBY JELIT A. CHOROBY DWUNASTNICY 1. NIEŻYT DWUNASTNICY (DUODENITIS) Przyczyny. Zapalenie nieżytowe dwunastnicy bywa ostre i przewlekłe. Wywołują je takie same przyczyny, co i nieżyt żołądka. W wielu przypadkach nieżyt dwunastnicy powstaje wskutek szerzenia się sprawy zapalnej z żołądka na dwunastnicę. Powstaniu nieżytu dwunastnicy sprzyja zaleganie w niej pokarmów na tle najczęściej jej zwężenia lub przegięcia, wywołanych zrostami okołodwunastniczymi, rzadziej w przypadkach opadnięcia żołądka. Osobną grupę stanowi nieżyt dwunastnicy powstający na tle jej zakażenia przez pierwotniaki, zwłaszcza przez wielkouśćca jelitowego (Lamblia intestinalis), oraz przez robaki, szczególnie przez tęgoryjca dwunastnicy (Ankylostoma duodenale), węgorka jelitowego (Strangyloides stercoralis), glistę ludzką (Ascaris lumbricoides) i in. Anatomia patologiczna. Zmiany anatomo-patologiczne w nieżycie dwunastnicy polegają na przekrwieniu, rozpulchnieniu i obrzmieniu błony śluzowej dwunastnicy i na obfitym złuszczaniu się jej nabłonka, a w cięższych postaciach na wytwarzaniu się także nadżerek. Prócz tego stwierdza się okrągło-komórkowy naciek w błonie śluzowej, a na jej powierzchni śluz. W zapaleniu przewlekłym błona śluzowa jest zabarwiona szyfrowo. Objawy. Dolegliwości, na które uskarżają się chorzy dotknięci nieżytem dwunastnicy, są takie same jak w chorobie wrzodowej dwunastnicy, mianowicie bóle stojące ,w związku z Jedzeniem, wymioty i in. [więcej w: wydzielina z pępka Wrocław, wydzielina z pępka, chrzęstniak śródkostny ]