Bóle lagodnieja po wymiotach oraz gdy chory polozy sie na brzuchu lub przybierze polozenie na czworakach

Bóle łagodnieją po wymiotach oraz gdy chory położy się na brzuchu lub przybierze położenie na czworakach, natomiast położenie na wznak ani spożycie nowego pokarmu nie wpływają na bóle. Bóle zależą od wzmożonych ruchów dwunastnicy ponad zwężeniem oraz od zapalenia okołodwunastniczego, pociągania za więzadła, pociągania splotów nerwowych, ucisku nań itd. Prócz bólów chorym dokuczają wymioty. Występują one także bez bólów, raz na dzień, na kilka dni lub rzadziej. Wymiociny mogą być bardzo obfite i zawierają resztki pokarmowe, soki trawienne i niejednokrotnie żółć. Wymiociny bardzo obfite, zabarwione zielono, są znamienne dla zwężenia podbrodawkowego. W przypadkach przebiegających bez wymiotów chorzy uskarżają się na częste, gwałtowne biegunki, zależne prawdopodobnie od dostania się do jelit dużej ilości soków trawiennych, nagromadzonych w dwunastnicy. Na odwrót w innych przypadkach choroba przebiega z uporczywym zaparciem. Chorzy uskarżają się zazwyczaj także na odbijania się, zgagę, mdłości i inne przypadłości trawienne oraz ogólne. Spośród dolegliwości ogólnych szczególnie dokuczliwe są bóle głowy w okolicy potylicznej, ciemieniowej lub czołowej stojące w związku ze spożywaniem pokarmów. Bardzo często kojarzą się one z nudnościami i wymiotami i dlatego znane są jako połowiczy ból głowy dwunastniczy (hemicrania duodenalis). Prócz tego chorzy uskarżają się na zawroty głowy, zboczenia czucia, łatwe wyczerpywanie się psychiczne i fizyczne, szybkie chudnienie (niekiedy do 10-20 kg w krótkim czasie). Od otoczenia dowiadujemy się czasami o przemijającej utracie przytomności z drgawkami klonicznymi. Wszystkie te objawy są pochodzenia toksycznego, a upadek wagi ciała zależy, prócz toksycznego rozpadu białka tkankowego, przede wszystkim od znacznego odwodnienia ustroju oraz zakłócenia wsysania IW dwunastnicy. Przedmiotowo uderza już wygląd chorego. Chory sprawia wrażenie przewlekle zatrutego: twarz jest blada lub szara, skóra sucha, nieraz podbarwiona żółtaczkowo, wiotka. [hasła pokrewne: curate lubartów, patrycja fiegler rudol, torbiele tarlova ]