ALKALOIDY W LECZENIU CHORÓB JELIT

LECZENIE PRZECIWKURCZOWE Leczenie przeciwkurczowe ma za zadanie usuwać bóle powstające na tle kurczów jelitowych oraz same kurcze. W tym celu stosuje się gorące zabiegi na brzuch, przetwory atropiny, papawerynę, makowiec, w lżejszych przypadkach mentol. Po pigułce 3/razy dziennie po jedzeniu lub Rp. MenthoLi 1,0, Extr. Belladonnae 0,3, Intracti Valerianae 30,0. MDS. Po 215 kropli 3 razy dziennie po jedzeniu) oraz zioła, np. Rp. Radicis Valerianae, FoLiorum Menthae piperitae, Fructus Carvi, Fructus Foeniculi ana 25,0. M. f. species. D. S. Zaparzyć łyżkę stołową ziół w szklance gorącej wody i wypijać rano i wieczorem po szklance w gorącym stanie. IX. LECZENIE BALNEOLOGICZNE (BALNEOTHERAPIA) Główne wskazanie do stosowania leczenia balneologicznego w chorobach jelit stanowią ich przewlekłe nieżyty. W nieżycie jelita grubego przebiegającym z biegunką poleca się wody wapniowe (Krynica, Żegiestów). Wapń tych wód działa przeciwzapalnie, obniża pobudliwość nerwowo-mięśniową i tworząc z kwasami tłuszczowymi zawartości jelitowej nierozpuszczalne mydła usuwa ich szkodliwe działanie. Na kiśnienie w jelitach korzystnie działają wody gorzkie oraz szczawy alkaliczno-ziemne (Zuber w Krynicy). W przewlekłym nieżycie jelit cienkich przebiegającym z biegunką poleca się szczawy żelazisto-wapniowe (Krynica, Zegiestów, Muszyna) oraz solanki hipotoniczne o ciepłocie 40°. W przewlekłym nieżycie jelita grubego z zaparciem o typie kurczowym picie wód mineralnych nieraz pogarsza stan chorego. Nie należy oczekiwać większego skutku także w zaparciu nawykowym. Leczenie tych postaci w samym zdrojowisku może być jednak, pożyteczne, lecz głównie wskutek uregulowania trybu życia. [patrz też: rzekomobłoniaste zapalenie jelita grubego, medfemina wrocław, chrzęstniak śródkostny ]