Aktualizacja infekcji wirusem ptasiej grypy A (H5N1) u ludzi cd

Ubój, obumieranie lub przygotowanie chorego drobiu do gotowania; bawi się lub trzyma chorego lub martwego drobiu; obsługa kogutów lub kaczek, które wyglądają na dobrze; a spożycie surowego lub niedogotowanego drobiu lub produktów drobiowych zostało potraktowane jako potencjalne czynniki ryzyka.21-24 Pominięcie martwych dzikich łabędzi wiązało się z jednym przypadkiem klastra.25 Wirus grypy A (H5N1) może również infekować wielu gospodarzy ssaków, 26,27 w tym koty domowe28 i psy.29 Żadne z nich nie miało jeszcze wpływu na przenoszenie wirusa grypy A (H5N1) na ludzi, ale każde zwierzę zainfekowane wirusem teoretycznie stanowi ryzyko przeniesienia i bycie gospodarzem dla wirusowej adaptacji ssaków.26
Klastry choroby grypy A (H5N1) u ludzi z co najmniej dwoma epidemiologicznie powiązanymi przypadkami zostały zidentyfikowane w 10 krajach i stanowiły około jednej czwartej przypadków.20,21,24,30-32 W większości klastrów uczestniczyły dwie lub trzy osoby; największy dotknięty osiem. Ponad 90% przypadków miało miejsce wśród członków rodziny spokrewnionych z krwią, co sugeruje możliwą podatność genetyczną, chociaż jeden model statystyczny wskazał, że te klastry mogły wystąpić tylko z powodu przypadku. 33 Większość osób na wypadek, gdyby klastry prawdopodobnie uzyskały infekcję ze wspólnego źródła ekspozycja na drób, ale ograniczona, nienażywiona transmisja z człowieka na człowieka pojawiła się prawdopodobnie podczas bardzo bliskiego, niezabezpieczonego kontaktu z ciężko chorym pacjentem. 20,30,32 W największym skupisku przeniesienie prawdopodobnie miało miejsce od przypadku indeksowego do sześciu pokrewnych członków rodziny, a następnie innego członka rodziny. 32 Wydzieliny oddechowe i wszystkie płyny ustrojowe, w tym kał, należy uznać za potencjalnie zakaźne.
U jednego czwartego lub więcej pacjentów z zakażeniem wirusem grypy A (H5N1) źródło narażenia jest niejasne, a transmisja między ludźmi jest możliwa.20,24 Dla niektórych pacjentów jedynym zidentyfikowanym czynnikiem ryzyka było odwiedzenie żywego organizmu. rynek drobiu.34,35 Wiarygodne drogi przenoszenia obejmują kontakt z zakażonymi wirusem fomitami lub nawozami zawierającymi odchody drobiu, po czym następuje samo-zaszczepienie dróg oddechowych lub wdychanie aerozolu z zakaźnych wydalin. Nie wiadomo, czy zakażenie wirusem grypy A (H5N1) może się rozpocząć w przewodzie pokarmowym człowieka. U kilku pacjentów choroba biegunkowa poprzedziła objawy ze strony układu oddechowego [36], a wirus wykrywano w kale.3,37 Przejęcie zakażenia wirusem grypy typu A (H5N1) w przewodzie pokarmowym dotyczy innych ssaków.26 Picie pitnej wody i jedzenie odpowiednio ugotowane żywność nie jest uważana za czynnik ryzyka, ale spożycie produktów zanieczyszczonych wirusem lub pływanie lub kąpanie się w wodzie zanieczyszczonej wirusem może stanowić zagrożenie.
Okres inkubacji
Po ekspozycji na zakażony drób okres inkubacji wynosi zazwyczaj 7 dni lub mniej, a w wielu przypadkach okres ten wynosi od 2 do 5 dni. W klastrach, w których prawdopodobnie nastąpiła ograniczona transmisja z człowieka na człowieka, okres inkubacji wydaje się wynosić około 3 do 5 dni, chociaż w jednym klastrze szacowano go na 8 do 9 dni 20,30.
Patogeneza
Czynniki wirusowe
Czynniki wirusowe i czynniki gospodarza, które determinują restrykcję gospodarza i objawy choroby, są nie do końca poznane.38 Preferencyjne wiązanie wirusa grypy A (H5N1) z receptorami kwasu sialowego przyłączonymi do .2,3 na komórkach ptasich39 uważa się za kluczowe w zapobieganiu grypie A ( H5N1) i inne wirusy ptasiej grypy, które łatwo zakażają ludzi
[więcej w: torbiele tarlova, dolmed rejestracja, jakub bednaruk twitter ]